НАКАЗ ЧДТУ №400/01 від 21.12.2021 – Про організацію проведення практики ЗВО денної форми навчання ФЕТР
Мета та завдання практики: є оволодіння ЗВО сучасними методами і формами організації робіт в області їхньої майбутньої професії, формування в них на основі отриманих у процесі навчання теоретичних знань професійних та практичних навичок та вміння створення технічної документації та прийняття самостійних, конкретних рішень в реальних ринкових та виробничих умовах на підприємствах, що здійснюють проектування, виготовлення, а також монтаж, налагодження та експлуатацію різного роду автоматизованих, робототехнічних та інформаційно-вимірювальних пристроїв і систем різного призначення.
До основних завдань ознайомчих, навчальних, виробничих та переддипломних практик можна віднести:
- поглиблення, розширення, систематизацію та закріплення теоретичних знань, умінь та практичних навичок, придбаних у процесі попереднього навчання;
- ознайомлення з сучасними цифровими технологіями на основі комп’ютерної техніки, автоматизованих та інформаційних систем;
- поглиблення та закріплення теоретичних знань, отриманих здобувачами освіти в процесі вивчення спеціальних інженерних дисциплін та набуття практичних навичок роботи з пакетами прикладних програм;
- ознайомлення з сучасними методами та засобами проектування, виготовлення, випробовування на надійність та експлуатації автоматизованих, робототехнічних та інформаційно-вимірювальних пристроїв і систем різного призначення;
- забезпечення особистої участі здобувачів освіти у виробничих та суспільних заходах трудових колективів;
- отримання та удосконалення здобувачами освіти практичних навичок для вирішення конкретних виробничих питань у середовищі нових економічних відносин, зв’язаних з проектуванням, виготовленням, а також монтажу, налагодження та експлуатації різного роду автоматизованих, робототехнічних та інформаційно-вимірювальних пристроїв і систем різного призначення.
Результати навчання (відповідно ОПП):
Ознайомча практика (ОПП22)
- Здатний до поглиблення і розширення початкових фахових знань і підготовки до вивчення спеціальних дисциплін.
- Володіє базовими підходами щодо організації проектної діяльності, аналізу та розподілення потоків інформації.
- Аналізує нормативну документацію та державні і галузеві стандарти оформлення конструкторської та звітної документації.
- Розуміє структуру і організацію роботи підприємств галузі.
- Знає та розуміє посадові обов’язки співробітників конструкторських та технологічних відділів.
- Знає організацію роботи відділів з охорони праці, пожежної безпеки і цивільної оборони.
Комп‘ютерна практика (ОПП23)
- Володіє пакетами прикладних програм Microsoft Word та Excel.
- Володіє навичками роботи з пакетом прикладних програм MathCAD для виконання математичних розрахунків та статистичного аналізу.
- Володіє навичками роботи з пакетом прикладних програм Компас 3D (точне креслення; використання прив’язок; деформація об’єктів; введення технологічних позначень; управління бібліотеками; робота зі специфікаціями та переліками елементів; створення пласкої моделі; створення тривимірних моделей).
- Володіє навичками роботи з пакетами прикладних програм для комп’ютерного моделювання Micro-Cap та EWB (створення принципових схем, виконання моделювання, розрахунок частотних характеристик).
- Знає правила оформлення конструкторської, технологічної та виробничої документації в CAD/САЕ системах (креслення, схеми, маршрутні та технологічні карти та ін.).
Навчальна технологічна практика (ОПП24)
- Застосовує знання, отримані в процесі вивчення спеціальних інженерних конструкторських та технологічних дисциплін.
- Володіє порядком ведення технологічної документації; принципами організації праці, керування і планування виробничої діяльності цеху.
- Володіє питаннями техніки безпеки, протипожежної безпеки i охорони праці.
- Знає та розуміє основні засади роботи та посадові обов’язки інженерів на автоматизованих лініях, в цехах, відділах i службах підприємств.
- Володіє практичними інженерними навичками конструювання робототехнічних приладів та автоматизованих систем; обладнання та інструменту для виготовлення елементів інтелектуальних приладів та роботів різного призначення; пристроїв автоматизації та мехатроніки, а також нестандартного обладнання в відділах та цехах підприємства.
- Володіє практичними навичками з ремонту та обслуговування інтелектуальних приладів, робототехнічних систем та автоматизованих ліній.
- Знає та аналізує досягнення підприємства в області технології, економіки, механізації i автоматизації виробничих процесів.
Переддипломна практика (ОПП25)
- Застосовує знання з профілюючих дисциплін в професійній діяльності, володіє навичками самостійного проектування виробів, обладнання, приладів, здатний розробляти технологічні процеси з врахуванням новітніх досягнень галузі промисловості.
- Володіє методиками збору інформації за обраною тематикою, вміє користуватися класифікаторами МКВ та УДК.
- Описує заходи з раціонального використання матеріалів, методи утилізації та використання відходів.
- Застосовує методики розрахунку основних техніко-економічних показників розроблюваних та освоюваних робототехнічних пристроїв.
- Знає методи та засоби контролю, що застосовуються в процесі проектування та виробництва виробів.
- Вміє застосовувати прогресивні методи управління якістю продукції та визначає заходи для підвищення якості та надійності.
- Володіє навичками нормоконтролю та порядком обліку стандартизованих виробів, матеріалів, технічного оснащення та апаратури.
- Аналізує умови праці, формулює висновки про відповідність їх санітарним вимогам та висуває конкретні рекомендації щодо оздоровлення умов праці.
- Вирішує питання з охорони природи та оточуючого середовища на підприємстві шляхом проведення відповідних розрахунків (стану вентиляції, системи очищення викидів газів; оцінки якісного та кількісного складу відходів основного виробництва, а також енергетичного господарства та ін.).
На проходження кожного виду практики відводиться по 120 годин (4 кредити ECTS).
Форма підсумкового контролю успішності навчання – диференційований залік.
Ознайомча практика
Метою ознайомчої практики є закріплення теоретичних знань, отриманих студентами на першому курсі при вивченні спеціальних дисциплін та ознайомлення з роботою підприємств, що відповідає профілю спеціальності. Це дозволяє покращити засвоєння теоретичного матеріалу та набути практичні навички з проектування, виготовлення та використання автоматизованих, робототехнічних та інформаційно-вимірювальних пристроїв і систем різного призначення, систематизувати та закріпити теоретичні знання.
Основним змістом задач ознайомчої практики є:
- ознайомлення зі структурою, історією, сферою діяльності підприємства та перспективами його розвитку;
- ознайомлення з роботою підприємства у сучасних ринкових відносинах;
- ознайомлення з основною продукцією підприємства (послугами) та її використання;
- ознайомлення з організацією праці на підприємстві, її автоматизацією;
- ознайомлення з технікою безпеки та організацією охорони праці на підприємстві;
- ознайомлення з сучасними інформаційними технологіями та їх використанням на підприємстві;
- ознайомлення з вимогами забезпеченням охорони оточуючого середовища на підприємстві.
Комп‘ютерна практика
Метою комп’ютерної практики є поглиблення та закріплення теоретичних знань, отриманих студентами в процесі вивчення фундаментальних інженерних дисциплін та набуття практичних навичок роботи з пакетами прикладних програм. Це дозволяє ефективно застосовувати пакети прикладних програм при вивченні фахових дисциплін, які вивчаються після комп’ютерної практики.
Основним змістом задач комп’ютерної практики є:
- одержати та закріпити навички практичної роботи із різноманітними модулями дистанційної організації навчання, а саме, MS Teams, Zoom, Google Meet, Moodle.
- В MS Teams одержати навички: сумісної роботи над документом та його редагування, завантаження документів для сумісної роботи в групі, завантаження та перегляд документів, що здаються на перевірку, перегляд отриманих оцінок та коментарів до роботи, оновлення робіт.
- одержати та закріпити навички практичної роботи з офісними програмами Microsoft Office;
- практично засвоїти графічний інтерфейс користувача ОС та інших програмних продуктів сімейства Microsoft Office;
- одержати та практично засвоїти і акріпити навички роботи із пакетами прикладних програм «Компас», MathCAD, Statistica під час виконання індивідуальних завдань.
Навчальна технологічна практика
Метою навчальної технологічної практики є закріплення теоретичних знань, отриманих студентами на попередніх курсах при вивченні спеціальних дисциплін та придбання практичних навичок у роботі на засобах автоматизації, інформаційно-вимірювальних та робототехнічних систем з використанням сучасних програмних комплексів та прикладних програм. Це дозволяє покращити засвоєння теоретичного матеріалу та набути практичні навички з сучасних методів проектування та конструювання електронних приладів та мехатронних пристроїв, систематизувати та закріпити теоретичні знання.
Основним змістом задач навчальної технологічної практики є:
- придбання практичних навичок застосування сучасних методів та технологій при розробці прикладних програм та проектуванні електротехнічних, мехатронних та робототехнічних пристроїв і систем;
- придбання практичних навичок проектування і конструювання сучасних пристроїв автоматизації, інформаційно-вимірювальних та робототехнічних систем із застосуванням сучасних технологій і засобів автоматизованого проектування;
- придбання практичних навичок застосування засобів комп’ютерної техніки при випробуваннях, контролю параметрів та експлуатації електромеханічних пристроїв різноманітного призначення;
- закріплення базових знань здобувачами освіти з аналогової та цифрової схемотехніки;
- засвоєння здобувачами освіти принципів побудови та роботи приладних систем, які використовуються та виробляються на базових підприємствах;
- придбання ряду вмінь з експлуатації, аналізу та проектування систем автоматичного регулювання в різноманітних пристроях та системах.
Завданнями навчальної технологічної практики є формування наступних умінь:
- уміти монтувати особисто чи у групі фахівців обладнання та блоки за допомогою штатних, чи спеціальних інструментів, використовуючи технічну документацію на електромеханічні пристрої і системи;
- уміти проектувати монтажні та принципові електричні схеми;
- уміти виконувати розрахунки для побудови блоків аналогової та цифрової апаратури різноманітного призначення;
- уміти здійснювати організацію технічної експлуатації та технічного обслуговування аналогових та цифрових пристроїв та систем;
- уміти здійснювати вимірювання основних параметрів електротехнічних пристроїв із застосуванням сучасної інформаційно-вимірювальної техніки.
Переддипломна практика
Переддипломна практика здобувачів освіти денної та заочної форм навчання є невід’ємною частиною процесу підготовки фахівця у вищій школі та останнім етапом практичної підготовки бакалавра.
Метою переддипломної практики є:
- Закріплення та поглиблення знань, отриманих здобувачами освіти в процесі вивчення певного циклу навчальних дисциплін, формування практичних умінь зі спеціальності, передбачає підбір фактичного матеріалу для виконання навчальних інженерних завдань.
- Придбання навичок практичної роботи разом з розробниками професіоналами в області розробки інформаційно-вимірювальної техніки, комп’ютерно-інтегрованих технологій, мікро- та наносистемної техніки.
- Вибір чи уточнення теми майбутньої кваліфікаційної роботи бакалавра; збір матеріалів для написання бакалаврської роботи.
Практика студентів передбачає безперервність та послідовність її проведення при одержанні необхідного достатнього обсягу практичних умінь і навичок відповідно до освітнього рівня «бакалавр» зі спеціальності
151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології», спеціальності 152 «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка» та спеціальності 153 «Мікро- та наносистемна техніка».
Основним змістом задач переддипломної практики є:
- вивчення технології виробництва;
- вивчення економіки, організації і керівництва виробництвом, стандартизації та контролю якості продукції, заходи щодо виявлення резервів підвищення ефективності та працевіддачі робіт;
- вивчення обладнання, апаратури, обчислювальної техніки, контрольно-вимірювальних приладів та інструментів, а також механізації і автоматизації виробничих процесів;
- ознайомлення з результатами досліджень, що проводяться в області охорони та гігієни праці, охорони природи і оточуючого середовища;
- організація науково-дослідної, проектно-конструкторської, раціоналізаторської та винахідницької роботи;
- проведення здобувачем освіти патентного пошуку за темою кваліфікаційної роботи бакалавра;
- освоєння комп`ютерних систем та програмних комплексів стосовно до задач автоматизованого проектування і випуску конструкторської документації;
- ознайомлення з сучасними економіко-організаційними методами і прогресивними технологіями, використаними при створенні нових виробів.
Переддипломна (науково-дослідна) практика
Метою переддипломної практики є:
– закріплення практичних навичок щодо методів та засобів процесу дослідження та проектування автоматизованих, роботизованих та мехатронних пристроїв і систем, прикладних програм, інформаційно-обчислювальних комплексів, інформаційно-вимірювальних пристроїв шляхом особистої участі здобувача освіти в процесі розробки та впровадження нових виробів на підприємстві;
– остаточний вибір та обґрунтування актуальності теми випускної кваліфікаційної роботи, підбір технічної документації щодо розробки графічної частини проекту, пояснювальної записки, збір необхідних матеріалів для виконання дослідної роботи;
Основними завданнями переддипломної практики є:
– вивчення організації науково-дослідних робіт у конструкторських відділах, НТЦ, КБ підприємств, стадій розробки технічної документації на нові засоби РЕА, видів і комплектності конструкторських документів (КД), правил і вимог по їх оформленню;
– вивчення методик та технічних засобів щодо забезпечення вимог при проектуванні, контролю та випробувань якості характеристик пристроїв;
– проведення здобувачем освіти патентного пошуку за темою кваліфікаційної роботи;
– ознайомлення з технічними засобами систем автоматизованого проектування і систем автоматизації експериментальних досліджень характеристик нових програмних та апаратних виробів;
– освоєння комп`ютерних систем та програмних комплексів стосовно до задач автоматизованого проектування і випуску конструкторської документації;
– ознайомлення з сучасними економіко-організаційними методами і прогресивними технологіями, використаними при створенні нових виробів.
Очікувані результати практики:
– остаточний вибір та обґрунтування актуальності теми кваліфікаційної роботи магістра,
– збір необхідних матеріалів для виконання дослідної роботи;
– уміння визначати та застосовувати у професійній діяльності методик проведення випробувань автоматизованих, роботизованих та мехатронних пристроїв і систем на відповідність вимогам вітчизняних та міжнародних нормативних документів;
– розуміти та дотримуватись вітчизняних і міжнародних нормативних документів з питань розробки, виготовлення, впровадження й технічної експлуатації автоматизованих, роботизованих та мехатронних пристроїв і систем.
Рекомендована література
Основна
- Поліщук Є.С. Засоби та методи вимірювань неелектричних величин. – Львів: Видавництво «Бескид Біт», 2008. – 618 с.
- Електричні вимірювання: Підручник для студентів вищих навчальних закладів / За редакцією професора Д.І.Блецкана. – Ужгород: ВАТ “Видавництво “Закарпаття”, 2008. – 400 с.
- Кухарчук В.В., Кучерук В.Ю., Володарський Є.Т., Грабко В.В. Основи метрології та електричних вимірювань: підручник. – Вінниця: ВНТУ, 2012. – 522 с.
- Гліненко Л.К., Сухоносов О.Г. Основи моделювання технічних систем: Навч. пос. – Львів: «Бескид Біт», – 176 с.
- Пальчевський П.О. Дослідження технологічних систем: Теорія планування експерименту: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2005. – 232 с.
- Пелевін Л.Є., Почка К.І., Гаркавенко О.М. Синтез робототехнічних систем в машинобудуванні. – К.: Інтерсервіс, 2016. – 258 с.
- Єріна А.М. Методологія наукових досліджень. Навч.посібник. К.: МОН, – 2004.-216с.
- Ковальчук В.В. Основи наукових досліджень. Навч.посібник. К.: Вища школа, 2004. – 208с.
- Кулаков Ю.О., Луцький Г.М. Комп’ютерні мережі. Підручник. – К.: Юніор, 2005. – 396 с.
- Дуглас Э. Камер Сети TCP/IP. Принципы, протоколы и структура.4-е изд., М.: Издательский дом “Вильямс”, 2003. – 880 с.
- Поляк-Брагинский А.В. Локальные сети. Модернизация и поиск неисправностей. СПб.: БХВ-Петербург, 2006. — 640 с.
- Лободзінська Р.Ф., Костюк О.А., Нікольський О.І., Шеремета О.П. Конструювання і технологія радіоелектронних засобів. Навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2007. – 90 с.
Додаткова
- Лободзінська Р.Ф., Костюк О.А., Нікольський О.І., Шеремета О.П. Конструювання і технологія радіоелектронних засобів. Навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2007. – 90 с.
- Ганин Н.Б. Проектирование в системе КОМПАС-3D. Учебный курс. – М.: ДМК Пресс; СПб.: Питер, 2008. – 448 с.
- Булгаков А.Г., Воробьев В.А. Промышленные роботы. Кинематика, динамика, контроль и управление. – М.: Солонпресс, 2011. – 467 с.
- Головко Д.Б., Рего К.Г., Скрипник Ю.О. Автоматика і автоматизація технологічних процесів. – К.: Либідь, 1997. – 326 с.
- Гальченко В.Я., Трембовецкая Р.В. MathCAD: математические методы и инструментальные средства оптимизации: Учебное пособие. – Черкассы: ЧП Гордиенко Е.И., 2018. – 516 с.
- Зацерковний В.І., Тішаєв І.В., Демидов В.К. Методологія наукових досліджень: навч. посіб. – Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2017. – 236 с.
- ГОСТ 2.104-2006 Межгосударственный стандарт. Единая система конструкторской документации. Основные надписи.
- Радіотехніка: Енциклопедичний навчальний довідник: Навч. посібник / За ред. Ю. Л. Мазора, Є. А. Мачуського, В. І. Правди. – К.: Вища шк., 1999. – 838 с.
- Сигорский В. П. Математический аппарат инженера. – К.: Техніка, 1977. – 768 с.
- ГОСТ 2.106-96 – Единая система конструкторской документации. Текстовые документы.
- ДСТУ ГОСТ 2.104:2006 Межгосударственный стандарт. Единая система конструкторской документации. Основные надписи.
- ГОСТ 2.105-95 – Единая система конструкторской документации. Общие требования к текстовым документам.
- ДСТУ 3008-95 – документація звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення